تفاوت هاست لینوکس با هاست ویندوز

تفاوت هاست لینوکس و هاست ویندوز

این پست رو به اشتراک بگذارید

اولین باری که کاربر قصد خرید هاست را دارد ، به دلیل عدم آشنایی کامل با انواع هاست دچار سردرگمی می شود چرا که متوجه تفاوت های آن نمی شود و معمولا به اشتباه هاست ویندوز را انتخاب می کنند چرا که نام ویندوز را همه شنیده اند ، ویندوز سیستم عامل شرکت ماکروسافت تقریبا در تمام کامپیوتر های شخصی نصب می شود اما محبوبیت زیادی در سرور ندارد ، در این مطلب قصد داریم در مورد تفاوت هاست لینوکس با هاست ویندوز به شما توضیح دهیم.

تفاوت هاست لینوکس با هاست ویندوز

بسیاری از افراد فکر می کنند چون سیستم عامل کامپیوتر شخصی آنها ویندوز است باید از هاست ویندوز استفاده کنند اما واقعیت اینطور نیست ، سیستم عامل نصب شده در سرور هیچ ارتباطی با سیستم عامل نصب شده در کامپیوتر شخصی ندارد ، کاربر پس از خرید هاست یک کنترل پنل تحت وب برای مدیریت هاست خود دریافت می کند که اصلا شبیه به محیط سیستم عامل نیست ، به طور کلی از تفاوت هاست لینوکس با هاست ویندوز می توان به پشتیبانی از انواع زبان برنامه نویسی اشاره کرد ، در سرور هاست لینوکس امکان پشتیبانی از php و mysql به صورت کامل پشتیبانی می شود اما در سرور ویندوز php کاملا پشتیبانی نمی شود و زبان برنامه نویسی ASP برای هاست ویندوز مناسب است. جدول زیر را مشاهده کنید :

ویژگی پشتیبانی در هاست لینوکس پشتیبانی در هاست ویندوز
پشتیبانی کامل از وردپرس و سایر سیستم های مدیریت محتوا php بله خیر
نرم افزار Dreamweaver و سایر برنامه های WYSIWYG بله خیر
پشتیبانی کامل از دیتابیس های Mysql بله خیر
ASP, ASP.NET, MS SQL خیر بله
من هیچ دانشی در مورد هاست ندارم کدام هاست مناسب است ؟ بله خیر

همانطور که قبلا گفتم هاست ویندوز php را نیز پشتیبانی می کند اما نه به کاملی هاست لینوکس.

لینوکس یک سیستم عامل متن باز و رایگان است و به همین دلیل هزینه تمام شده هاست لینوکس بسیار کمتر از هاست ویندوز خواهد بود ، همچنین به دلیل متن باز بودن هاست لینوکس امنیت بیشتری نسبت هاست ویندوز دارد. همچنین برای افرادی که دانش فنی زیادی در مورد هاست و سایت ندارند هاست لینوکس پیشنهاد می شود چرا که سیستم های مدیریت محتوا مانند وردپرس و جوملا بسیار محبوب با هاست لینوکس سازگاری دارند.

توجه کنید که بیشتر از 85% سایت های ایران و جهان از هاست لینوکس استفاده می کنند.

کنترل پنل های هاست لینوکس

به دلیل محبوبیت بسیار زیاد هاست لینوکس دو کنترل پنل بسیار معتبر دارد که سی پنل و دایرکت ادمین نام دارند. این دو بهترین کنترل پنل های هاست لینوکس هستند که در 90% هاست ها از آنها استفاده شده است. البته برای هاست لینوکس پنل هایی مانند plesk و webmin هم وجود دارد که محبوبیت چندانی در بین کاربران ندارند.

کنترل پنل هاست ویندوز

دو کنترل پنلی که در هاست ویندوز بیشتر استفاده می شود websitepanel و plesk است اما امکانات این کنترل پنل ها از سی پنل و دایرکت ادمین کمتر هستند.

نتیجه گیری :

هاست لینوکس محبوبیت بسیار بیشتری نسبت به هاست ویندوز دارد ، تنها امکانی که هاست لینوکس ندارد عدم پشتیبانی از asp و mssql است اما این دو زبان که مخصوص ماکروسافت هستند تنها در برخی وب سایت های دولتی استفاده می شوند و بسیاری از سایت های ایرانی از php استفاده می کنند که هاست لینوکس پشتیبانی کاملتری از php دارد ، همچنین بسیاری از سیستم های مدیریت محتوا محبوب با php نوشته شده اند که برای اجرای کامل باید در هاست لینوکس استفاده شوند ، سیستم عامل سرور هیچ ارتباطی با سیستم عامل سیستم شخصی ما ندارد.

موارد بیشتر برای کاوش

2 نظر منتشر شده

  • خییییییلیییی ممنونم مطلبتون باعث شد کلی از سر در گمیه من کم بشه و بتونم راحت تصمیم بگیرم امیدوارم همیشه پیروز باشی.

      Avatar photo
    • با سلام و احترام
      خواهش می کنم ، تشکر از دیدگاه شما

نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

با افتخار ارائه‌دهنده‌ی خدمات هاستینگ با بیش از 9 سال سابقه درخشان

شرکت نوآوران میزبانی هوشمند