رهایی از مصرف زیاد پهنای باند سایت و جلوگیری از سرقت آن

جلوگیری از مصرف زیاد پهنای باند سایت

این پست رو به اشتراک بگذارید

در طول چند سالی که مشغول به کار پشتیبانی از مشتریان هاستینگ بودم و به مشکلات کاربران رسیدگی می کردم ، همواره یکی از مشکلات کاربران مصرف پهنای باند زیاد سایت آنها بود ، در حالی که سایت آنها تازه کار بود و بازدید چندانی نیز نداشت و کاربران برای رفع این مشکل دو راه حل داشتند ، یا اینکه سرویس میزبانی خود را به پلان بالاتری ارتقا دهند که برای بعضی از کاربران پرداخت هزینه کمی مشکل ایجاد می شد و گروهی دیگر به فکر حذف فایل ها و یا جلوگیری از دسترسی تمام کشور ها به سایت خود می شدند که نتیجه این تغییرات حذف از رتبه بندی گوگل ، کاهش محبوبیت و در نتیجه کاهش فروش و در نهایت تعطیلی وب سایت می شد. چند وقتی هست که مشغول بررسی علت های این مشکل هستم و در این مطلب سعی می کنم حداقل اطلاعاتی که در این مورد کسب کردم را در اختیار شما کاربران عزیز قرار بدهم. امیدوارم هیچ روزی مجبور به ایجاد محدودیت در وب سایتتون نشید اما این توضیحات معمولا مشکلی در سایت شما ایجاد نمی کنه. پس در این مطلب بنده ابتدا علت های مصرف بالا پهنای باند سایت را بررسی می کنم و سپس نحوه جلوگیری از مصرف زیاد پهنای باند و در آخر هم راه کار هایی در مورد جلوگیری از سرقت پهنای باند به شما آموزش می دهم.

جلوگیری از مصرف زیاد پهنای باند سایت

علت های مصرف زیاد پهنای باند سایت :

1-بازدید وب سایت : اولین دلیل مصرف زیاد پهنای باند سایت بازدید بالا آن سایت یا به طور کلی تعداد درخواست های زیاد سایت به سمت وب سایت ما می باشد ، اما تمام این بازدید ها ممکن است از کاربران ما نباشد و بسیاری از این درخواست ها از robot های گوگل که مفید هستند و یا robot های مخرب نیز باشد و یا بازدید کنندگانی که مطالب ما را در سایر وب سایت ها مشاهده می کنند یا حتی حمله dos باشد من در زیر هر کدام از این ها را توضیح می دهم :

robot های گوگل : روبات های گوگل با توجه به بروزرسانی وب سایت از هر چند دقیقه تا هر چند روز وب سایت ما را برای بروزرسانی ها بررسی می کنند تا بتوانند لینک های جدید ایجاد شده در سایت را در نتایج جستجو کاربران قرار دهند. این روبات ها بسیار مفید هستند و جلوگیری از ورود این روبات ها در وب سایت بسیار زیان آور است. بنابراین آن دسته از آن کاربرانی که خیلی تمایل دارند که استفاده از سایر کشور ها به سایت را محدود کنند و تنها به کشور ایران اجازه بازدید دهند صدمه زیادی به سایت خود وارد می کنند !

راه کار : کار robot های گوگل را آسان کنید. فرض کنید وب سایت شما 5000 صفحه دارد که شما روزانه یک تا دو صفحه به سایت خود اضافه می کنید. و ممکن است چند صفحه آن را نیز در روز ویرایش کنید ، آیا می دانید برای robot های گوگل چقدر سخت است که این صفحات را شناسایی کنند و چه مقدار نیاز به زمان و پهنای باند است ؟ شما اگر بتوانید در جایی که نقشه سایت یا sitemap نام دارد تغییرات صفحات و آدرس صفحات جدید را به گوگل معرفی کنید ، کار بسیار خوبی در حق خود ، گوگل و رتبه خود کرده اید ، پس ابتدا سعی کنید نقشه سایت خود که از فرمت xml است را ایجاد کنید و سپس آن را در گوگل وب مستر معرفی کنید. همچنین در ساعت های خاص سایت خود را در ساعت های خاص بروز کنید تا گوگل فقط در آن ساعات وارد وب سایت شما شود.

robot های مخرب یا اسپمر : یکی از اصلی ترین علت های مصرف زیاد پهنای باند استفاده از روبات های اسپمر از حفره های امنیتی وب سایت است ، این robot های مخرب و یا اسپمر که با هدف سو استفاده از وب سایت شما مدام در حال فعالیت هستند ، سعی در ارسال ایمیل از وب سایت شما به دیگران ، ارسال نظر برای تبلیغات خود ، یا حتی نفوذ به مدیریت شما را دارند که نتیجه آن پر شدن وب سایت شما از نظرات اسپم ، ارسال ایمیل های متعدد ، و هک شدن وب سایت شما می شود ، وب سایت شما می شود محلی برای افراد سود جو.

راه کار : سعی کنید روی قسمت حساس پنل مدیریت خود به وسیله .htaccess رمز جدیدی ایجاد کنید تا قبل از ورود روبات های مخرب برای حملات brute force از آنها جلوگیری کنید تا هم از وب سایت خود محافظت کنید و هم از مصرف بی دلیل پهنای باند جلوگیری نمایید. در قسمت نظرات خود کد امنیتی ایجاد کنید ، روی فرم تماس با ما و فرم های سفارش خود کد امنیتی ایجاد کنید.

حمله dos : یکی از علت های دیگر مصرف زیاد پهنای باند مورد حمله قرار گرفتن وب سایت است ، این مورد که بسیار کم اتفاق می افتد اما زیان زیادی به سایت وارد می کند ، علاوه بر مصرف بسیار زیاد ، در سرعت و آپ تایم هاست و سرور نیز تاثیر زیادی دارد

راه کار :برای جلوگیری از این مورد می توانید از هاستینگ خود درخواست کنید که بررسی کنند که آیا درخواست های ارسالی به سایت شما مجاز هستند یا غیر مجاز و در صورت امکان سعی کنند که به شما بگویند که به کدام قسمت سایت درخواست ارسال می شود.

چند راه کار دیگر برای کاهش مصرف پهنای باند :

قبل از اینکه به شما بگویم وب سایت خود را محدود کنید بیشتر تمایل دارم مصرف وب سایت خود را بهینه کنید ، مثلا وقتی موتور خودرو شما تنظیم نباشه ، مصرف بنزین شما هم زیاد خواهد شد. بنابراین سعی کنید علاوه بر استفاده از راه کار های بالا از راه کار های زیر هم استفاده نمایید :

1-کد نویسی به سبک ساده : دیگر دوران این گذشت که ما در سایت خود هزار جور امکاناتی که هیچ ربطی هم به موضوع سایت ما ندارند اضافه می کردیم ، مثلا در سایت فروشگاهی ، آهنگ پخش می کردیم یا ساعت جهانی یا دیکشنری یا خوش آمد گویی ، تقویم و …. را اضافه می کردیم و سایت خود را پر از ستاره می کردیم و هر چه که سایت ما امکانات بیشتری داشت فکر می کردیم که کاربران بیشتر در وب سایت مان گردش می کنند ، اما از نظر بنده این نظرات بسیار اشتباه است ، من قصد دارم یه مثال ساده به شما بزنم ، گوگل اولین سایت دنیا چه مقدار با ان همه سادگی از نظر بنده بسیار زیباست ، چرا که الان سادگی زیباست. پس سعی کنید امکانات اضافه وب سایت خودتان را حذف کنید ، کد ها را minify کنید ، plugin های اضافی مانند آمار و … را حذف کنید و از متد هایی مانند gzip و … برای افزایش سرعت سایتتون استفاده نمایید.

2-کاهش حجم فایل ها و عکس ها : فرض کنید وب سایت شما روزانه 1000 بازدید دارد و روزانه از یک عکس شما که 1 مگابایت حجم دارد استفاده می کنند ، شما می توانید بدون افت کیفیت حجم عکس ها را به 0.5 مگابایت کاهش دهید و روزانه 500 مگابایت پهنای باند سیو کنید ! . پس سعی کنید حجم تمام عکس های وب سایت خود را توسط نرم افزار ها و یا سایت هایی با این موضوع کم کنید. من برای عکس های png وب سایت tinypng.com را به شما پیشنهاد می کنم ، شما می توانید با جستجو کلمه “compress images” وب سایت های دیگر در این زمینه را پیدا کنید.

hotlink چیست :

hotlink لینک های مستقیمی از دامنه شما به به عکس ها و فایل های شما است. فرض کنید شخصی مطالب و عکس های شما را در وبلاگ یا سایت خود کپی کرد ، بنابراین با توجه به وجود آدرس عکس از سایت شما ، کاربران بازدید کننده سایت آنها نیز از ترافیک هاست شما استفاده می کنند.

جلوگیری از تمایل کاربران از کپی کردن فایل های شما :

من قبل از ایجاد محدودیت سعی می کنم کاری کنم که کاربران اصلا تمایلی نداشته باشند که از سایت شما کپی کنند. راه کار های زیر معمولا باعث این تصمیم برای این دسته از کاربران میشه :

1-کپی رایت در عکس ها : تصویر لوگو وب سایت یا آدرس را روی عکس بنویسید.

2-روی فایل دانلودی خود رمز ایجاد کنید و رمز آن را سایت خود قرار دهید.

3-به قسمتی از نام فایل دانلودی آدرس سایت را اضافه کنید.

4-مثلا در متن های خود با رعایت اصول استاندارد سئو نام وب سایت یا آدرس آن را بنویسید. “مثلا ما در نت آرام سعی کردیم سرویس با کیفیتی به کاربر ارائه دهیم” یا “شما لازم است دامنه ای خرید کنید ، دامنه یک آدرس اینترنتی است مانند netaram.com”

البته با این راه کار ها کاربران کپی کننده وب سایت خود را تا حدودی از دست می دهید : )

در پایان اگه تمایل دارید محدودیت ایجاد کنید می توانید از Hotlink Protection استفاده نمایید. این امکان باعث میشه تا کاربرانی که عکس های شما را کپی کرده اند ، در سایت آنها از لود عکس ها جلوگیری شه و فقط عکس ها در وب سایت شما نمایش داده شود. برای استفاده از این امکان می توانید از پلاگین وردپرس Hotlink Protection و یا قسمت Hotlink Protection در سی پنل استفاده نمایید یا کد های آن را به فایل .htaccess اضافه نمایید.

برای سی پنل :

وارد سی پنل شوید و سپس از قسمت security روی گزینه Hotlink Protection کلیک کنید. سپس مانند تصویر زیر تنظیمات را روی وب سایت خود اعمال کنید :

جلوگیری از سرقت و مصرف زیاد پهنای باند با hotlink-Protection

توجه کنید که پس از این تغییرات حتما در همین صفحه روی گزینه Enable کلیک کنید تا پیام Hotlink protection is currently “enabled” را مشاهده کنید.

همچنین می توانید با استفاده از کد های زیر در .htaccess این امکان را فعال نمایید :


RewriteEngine on
RewriteCond %{HTTP_REFERER} !^$
RewriteCond %{HTTP_REFERER} !^http(s)?://(www.)?damaneshoma.pasvand [fusion_builder_container hundred_percent="yes" overflow="visible"][fusion_builder_row][fusion_builder_column type="1_1" background_position="left top" background_color="" border_size="" border_color="" border_style="solid" spacing="yes" background_image="" background_repeat="no-repeat" padding="" margin_top="0px" margin_bottom="0px" class="" id="" animation_type="" animation_speed="0.3" animation_direction="left" hide_on_mobile="no" center_content="no" min_height="none"][NC]
RewriteRule .(jpg|jpeg|png|gif)$ http://www.damaneshoma.pasvand/dastresinadarid.jpg [NC,R,L]

بجای damaneshoma.pasvand نام دامنه خود را اضافه نمایید.

دوستان در صورتی که نظری در مورد این مشکل دارند و یا مشکلی در استفاده از راه کار ها دارند در دیدگاه این مطلب آن را ارسال کنند تا بنده و دیگران از آن استفاده نماییم.[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

موارد بیشتر برای کاوش

15 نظر منتشر شده

  • ممنون بسیار عالی

  • باسلام و عرض ادب خدمت مدیریت محترم سایت نت آرام
    من در این قضیه مشکل دارم.
    الان تمامی مراحل را انجام دادم و برای اینکه مطمعن شم یک وبلاگ در بلاگفا ایجاد کردم ببینم تصویر سایتمو نشون میده یا نه.
    ولی متاسفانه نشون داد. ملاحظه بفرمایید.
    http://test-taskstar.blogfa.com/post/1
    باید بجای عکس بالا این عکس نشون داده بشه
    http://up.tanhafun.ir/file-manager/img-default-host/tanhafunallreadyimage.png
    میشه لطفا راهنمایی نمایید
    باتشکر

      Avatar photo
    • با سلام و احترام
      اطمینان داشته باشید فایل .htaccess در public_html شما قرار گرفته باشد. همچنین به . اول این فایل توجه کنید ، بعضی از کاربران . اول نام این فایل را نمی نویسند.
      لطفا در صورتی که باز هم موفق نشدید در سایت ما عضو شوید و سپس مشخصات هاست خود را در بخش پشتیبانی ارسال کنید تا بیشتر بررسی کنیم و سپس نحوه رفع مشکل را در همین صفحه ارسال می کنیم.

      شاد و سلامت باشید

  • باسلامی مجدد و تشکر بابت پاسخگویی و راهنماییتون
    چک کردم ولی فایل دات htaccess وجود ندارد.. برای ایجادش چکار باید کنم؟ ممنون میشم لطف بفرمایید راهنمایی بفرمایید.
    باتشکر

  • با تشکر از شما مطلب مفیدی بود

      Avatar photo
    • با سلام و احترام
      خواهش می کنم.

  • بسیار مفید و کارساز بود. سپاس فراوان.

  • تشکرات فراوان
    بابت مطلب مفید و کاربری تون

      Avatar photo
    • با سلام و عرض ادب
      تشکر از لطف و محبت شما

      موفق باشید

  • با سلام و تشکر از مطلب خوبتون
    وبسایت من حدودا 1 ماهی میشه که راه افتاده ولی پنهای باندم تقریبا تموم شده(5گیگ).
    لطفا یه راهنمای بکنید الان باید من چیکار کنم؟
    اگه پهنای باند تموم بشه چه اتفاقی میفته؟
    با تشکر

      Avatar photo
    • با سلام و عرض ادب
      اگر پهنای باند تمام شود ، تا روز اول ماه میلادی بعد وب سایت شما از دسترس خارج خواهد شد.
      برای جلوگیری از آن از همین مقاله استفاده کنید و پیشنهاد می کنیم یا دلیل مصرف پهنای باند را پیدا کنید و از آن جلوگیری نمایید یا هاست خود را ارتقا دهید تا از دسترس خارج نشود.

      موفق باشید

  • مقاله تون عالی بود ممنون

      Avatar photo
    • خواهش می کنم قربان.

  • سلام .
    تمام موارد بالا رو چک کردم ولی همچنان مجبورم مقدار زیادی به باندویچم اضافه کنم اگرنه سایتم sospond میشه . علت چی میتونه باشه؟

    • با سلام
      دوست عزیز
      ممکن است سایت شما مورد حمله ddos قرار گرفته باشد لطفا با پشتیبانی سایت خود تماس بگیرید

نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

با افتخار ارائه‌دهنده‌ی خدمات هاستینگ با بیش از 9 سال سابقه درخشان

شرکت نوآوران میزبانی هوشمند