تفاوت هاست SSD با هاست HDD کدام بهتر است ؟

تفاوت هاست ssd با هاست hdd

این پست رو به اشتراک بگذارید

حتما تا به حال سرویس های هاست SSD یا هاست HDD در سایت های ارائه دهنده خدمات میزبانی وب مشاهده کرده اید اما به درستی مفهوم هر کدام از آنها را متوجه نشده اید ، یا با ویژگی های آنها آشنایی کاملی ندارید ، در این مقاله قصد داریم تفاوت هاست SSD با هاست HDD به صورت تخصصی بررسی کنیم و مزایا و معایب هر کدام آنها را توضیح دهیم تا بتوانید یکی از آنها را برای سرویس میزبانی خود استفاده نمایید.

تفاوت هاست ssd با هاست hdd

هاست HDD :

HDD مخفف Hard Disk Drive یا همان دیسک سخت است ، داده ها در HDD در پلاتر نگهداری می شوند ، هارد دیسک ها در سال 1956 توسط شرکت IBM معرفی شدند ، در هارد دیسک تعدادی دیسک در حال چرخش هستند ( پلاتر ) ، در حالی که پلاتر ها سریعا می چرخند هد اطلاعات را می خواند یا می نویسد. به دلیل چرخیدن پلاتر ها برای یافتن اطلاعات مورد نظر این عملیات کمی زمان بر تر است. این دیسک ها بسیار ارزان تر از SSD هستند و در مدل های مختلف به بازار عرضه شدند ، مدل های IDE و ساتا و جدیدترین های آن از نوع Enterprise ساتا 6 گیگابیت هستند ، اما سرعت این دیسک ها به SSD نمی رسد. هارد های HDD گرما زیادی ایجاد می کنند و مصرف برق بیشتری به دلیل عملیات مکانیکی دارند. در اینجا ما مزایا و معایب هاست HDD را به شما توضیح می دهیم :

مزایا :
  • فضا زیاد هارد دیسک ها از 500 گیگابایت تا 4 ترابایت
  • قیمت کم هارد دیسک از 50 دلار تا 200 دلار
معایب :
  • عملکرد بسیار آهسته در مقایسه با SSD
  • اگر برای شما سرعت بارگزاری وب سایت و تا حدودی امنیت اطلاعات مهم نیست و بازدیدکننده خاصی ندارید می توانید از HDD استفاده کنید ، هرچند نسل این هارد ها در سرویس های میزبانی وب رو به پایان است و انواع SSD جایگزین آن شده است اما هنوز هاست ارزان ممکن است وجود داشته باشد.

هاست SSD :

SSD مخفف Solid State Drive یا همان درایو حالت جامد است ، برخلاف HDD داده ها بر روی میکرو چیپ ذخیره می شود ، به دلیل اینکه در SSD هیچ نوع حرکت مکانیکی وجود ندارد و بابت خواندن و نوشتن اطلاعات هیچ یک از اجزا تکان نمی خورند ، سرعت خواندن و نوشتن در SSD بسیار بیشتر از HDD است. در اینجا ما مزایا و معایب هاست SSD را به شما توضیح می دهیم :

مزایا :
  • عملکرد بسیار بالا – حدود 100 برابر سریعتر از هارد ها در داده های تصادفی
  • سرعت بسیار بالا انتقال اطلاعات – حدود 5 تا 10 برابر سریعتر از هارد دیسک
  • عمر مفید بیشتر
  • ایجاد گرمای کمتر
  • توان مصرفی کم برق
معایب :
  • هزینه بسیار زیاد ، در حالی که امکان خرید یک هارد دیسک 1 ترابایت در حدود 200 هزار تومان وجود دارد قیمت همین مدل SSD از 1.5 تا بیشتر از دو میلیون تومان می باشد.
  • فضا ذخیره سازی محدود ، معمولا درایو های SSD بین 128 گیگابایت تا 1 ترابایت هستند و برای استفاده از فضا بیشتر درایو دیگری باید به سرور اضافه شود.

اگر وب سایت شما نیاز به کارایی بالا ، زمان پاسخگوی سریع ، با استفاده از دسترسی به داده های تصادفی ، شما باید یک پلان میزبانی وب SSD انتخاب کنید. به عبارت دیگر برای شما سرعت و امنیت بیشتر اطلاعات مهم است از هاست SSD استفاده کنید.

پیشنهاد ما نیز استفاده از هاست اس اس دی می باشد چراکه کمی هزینه بیشتر کردن بهتر از سرعت کم و در مواردی از تجربه سوختن هارد دیسک می باشد ، هرچند SSD ها نیز با مشکل مواجه می شوند و باید در جایی غیر از تجهیزات هاستینگ پشتیبان تهیه کرد.

در هاست لینوکس ایران نت آرام از درایو SSD مدل سامسونگ مدل پرو 850 استفاده شده است. این مدل جدیدترین مدلی است که تا سال 2015 به بازار آمده است و سری 850 سامسونگ دو مدل EVO و PRO دارد که سرعت و عمر مفید PRO بیشتر می باشد ، همچنین این سرویس در دیتاسنتر پارس آنلاین برای سرعت بیشتر ارائه می شود.

امیدوارم این مقاله شما را در انتخاب هاست کمکتون کرده باشه ، در صورتی که نظری دارید آن را در همین صفحه برای ما ارسال کنید.

موارد بیشتر برای کاوش

نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

با افتخار ارائه‌دهنده‌ی خدمات هاستینگ با بیش از 9 سال سابقه درخشان

شرکت نوآوران میزبانی هوشمند